Nortonが不定期かつ一瞬だけアクティブになり、フォーカスを奪っていく

Issue abstract: Nortonが不定期かつ一瞬だけアクティブになり、フォーカスを奪っていく
Detailed description:
作業中、不意にウィンドウのフォーカスが奪われる現象に悩まされ原因を調べた所、“Program Files\Norton\Suite\NortonUI.exe”(CNortonTrayIcon)がほんの一瞬だけアクティブになっていることを突き止めました。
フォーカスを奪われ何も表示されないまま処理が終了しているようで、結果的に文字入力などの妨害をされている形です。
この現象がNortonのどのような処理・設定に起因するかお心当たりのある方はいますか?
もしくは、この現象の発生を抑えるような設定・手段にお心当たりのある方はいますか?

Product & version number: 25.6.10221 (ビルド 25.6.10221.939)
OS details:windows11 24H2
What is the error message you are seeing?: なし
If you have any supporting screenshots, please add them: 不可能

2 Likes

Have you reported issue via Norton support?

Please review: Contact Norton Support

サポートチャットに問い合わせました。
サポートチャット担当の機械翻訳越しの応対に疲弊しましたし、その後送られてきたメールも本文が’?'で埋められていたのを見て、あきらめる事にしました。

1 Like

fwiw ~

こんにちは! ライちゃんと申します。

長年ノートンを使っていますが、そのような現象が起きたことはないですね。ユーザー側で試せる事としてはノートンの再インストールくらいです。通常の方法で再インストール(アンインストールしてからインストールし直し)を試してだめなら、「ノートン削除/再インストールツール」を実行してみてはどうでしょうか。

サポートは電話でも受け付けてくれますが、内容からしてちょっと解決するのは難しそうな気がしますね。

※ノートン削除/再インストールツールは、ノートンのサポート(ヘルプ)からダウンロードできます。

I keep having this same exact issue. I used FocusLogger to find that NortonUI steals the window focus momentarily causing missed keystrokes or gaming inputs.

3 Likes

再インストールでは解決せずノートン削除/再インストールツールを試しましたが変わらず発生している旨を書き残しておきます。

2 Likes

私も同じ状況で半年ぐらい毎日毎日困っていました。ノートンのアップデートでUIが大幅に改悪されてからだと思います。

ですがノートンの設定を変える事で、とりあえず5日間再発無しになりました。

変えた部分は多分3ヵ所で、設定→トラブルシューティング→デバッグログを有効にするをオフ(×)にする

設定→プライバシーポリシー→でてくる2つの項目を両方オフ(×)にする、でした。

どれが悪さしてたかはわかりませんし、今後再発するかもしれませんし、他の方の解決になるかはわかりませんが返信と言う形でコメントしておきます。

https://github.com/JocysCom/FocusLogger

Developers: Evaldas Jocys
Version: 1.1.14.0
Identified: 8/26/23,
Last Used: 10/28/25,
Startup Item: No
Few users
Hundreds of users in the Norton Community have used this file.
Mature
This file was released 2 years ago.
Unproven
There is not enough information about this file to recommend it.
Origin
Downloaded from: https://release-assets.githubusercontent.com/github-production-release-asset/408222493/b381dbb5-9860-478a-8ef1-7e35f47980df

File: JocysCom.FocusLogger.exe
File size: 489 KB (500,672 bytes)
MD5 checksum: 6F7685EE4E13E3640D28A5D4B145C386
SHA1 checksum: 71C46372C151C8979CD13D3E0B0003C09E8FFA5F
Date/Time: 10/28/2025

同じく半月に1回フォーカスが奪われて対策が見つかりません、ゲームプレイ中に発生して困っています

試しにForGamersを導入しましたが、同様に問題が発生します

新しいUIなってから発生しています

アンチウイルスソフトがウイルスみたいなことを起こすのは大問題です、公式は即時改善を求めます

I’m also experiencing this issue once every two weeks while playing games, and I can’t find a solution. It’s annoying.

I tried installing ForGamers, but the same problem occurs.

This has been happening since the new UI was introduced.

It’s a big problem when antivirus software causes virus-like issues. I demand an official fix immediately.

本日も含めて、3日連続して発生しています(2026/1/7-9)

Nortonは夏から依然とこのフォーカスを奪う件に関して対処をしていません

即時改善を求めています

上記返信者の設定を行っても発生します

開発者ベースの即時の改善を求めます(半年も待たされています)

This has been happening for three consecutive days, including today (January 7-9, 2026).

Norton has not addressed this focus-stealing issue since the summer. We request an immediate fix. This issue occurs even with the settings mentioned in the reply. We request an immediate fix from the developer (we’ve been waiting six months).

vad er fejlen helt præcis de sender 26.1 ud der er en mega bugfix asp
de retter meget i den patch så ta de rolig meget bliver fix i den patch jeg ved 3 mega ting som bliver så send info til mig jeg giver info til norton de arbejder på den som men fix for fejl men hvis jeg ved fejlen vil jeg da sige dem jeg har sagt mange som er kommet med i 26.1 plus jo flere jeg ved jo flere sender jeg til dem da jeg har sendt ca 10 extra til dem så jo flere jeg har jo flere får de af fejl så beskriv fejlen på eng og jeg vil sende den vider så den kan blive rettet de arbejder på mega fejl i norton utilities lige nu asp plus også norton 360 så alt bliver arbejdet på men jo flere jeg ved jo mere kan de fix jeg skal nok sende den til dem så de fixer det hurtig jeg kender ikke fejlen men har meget at skulle sige fordi jeg har en høj sag lige nu ikke på norton 360 men den ryger igennem hurtig da det er ved senior

det skulle komme med i 26.1 eller efter de kendte ikke fejlen de kikker på siden om fejlen så glæd jer

26.1に含まれているはずです。とは何ですか?バージョンですか?入手方法はどこですか?
It should be in 26.1. What is it? Version? Where do I get it?

Chat med norton og i får info det er det jeg kan sige hvis i vil have en fejl rettet så sig det til dem og de laver dem hvis de ikke kender fejlene så laver de dem jo ikke så hader du en fejl så sig fejlen til dem og de vil rette dem

Jeg fik ca 10 fejl med i 26.1 som skal rettes det er derfor jeg kalder det en bugfix patch nogle er helt fra 25.10 som skulle i den så det de kan få med kommer

Jeg kan hjælpe men så må i informere mig andet kan jeg ikke sige 26.1 er næste patch den kommer når den er færdig du kan downloade den gennem live update

Men du skal ikke stole på top 4 på listen jeg har set dem at de stoler ikke på noget jeg hjælper alle der vil have hjælp det jeg skriver kommer fra norton det tror mange bare ikke på de fixer ikke alt i 26.1 men mega meget resten kommer i
26.2 Og senere grunden til at jeg ved meget er at mit sags nummer er til nogle mega fejl i norton utilities som ikke er små så alle der tar mig seriøs lige fra dev til senier de spørger om ideer til producktet fra mig plus om der er andre fejl de missede plus norton 360 ikke så meget men mere med fejl